دکتر غلامعلی حسنی
متخصص جراحی مغز و اعصاب،دیسک و ستون فقرات

عنوان: دستورالعمل(راهنمایی های لازم برای برگشت به فعالیت روزانه پس از ترک بیمارستان )

راهنمایی های لازم برای برگشت به فعالیت روزانه پس از ترک بیمارستان

طرز انتقال به منزل با استفاده از اتومبیل:

-استفاده از ملین، مایعات فراوان، میوه های تازه ، سبزیجات و مواد غذایی مثل هلوی خشک شده - انجیر خشک شده و گوجه در جلوگیری و درمان یبوست موثر است

- زمانی که بخیه کشیده نشده زخم بایستی پانسمان داشته و خشک باشد

- روزانه پانسمان تعویض شود

- جهت دوش گرفتن قبل از کشیدن بخیه ها زخم باید با پانسمان ضد آب پوشانده شود

- در صورتیکه زخم با بخیه زیر جلدی و مخفی بسته شده است بعد از روز ششم جراحی می توان بدون پوشش زخم،دوش گرفت (در صورتیکه زخم کاملا خشک باشد)

بیمارانی که تحت جراحی دیسک کمری بدون وسیله گذاری قرار می گیرند بعد از6 هفته و بیمارانی که تحت جراحی وسیله گذاری و فیوژن ستون فقرات قرار می گیرند بعد از 12 هفته بایستی بتدریج به فعالیت های معمول زندگی برگردند. قطعاً جهت بهبود قابل توجه،نیاز به زمان بیشتری می باشد و بعضاٌ لازم است در نوع و میزان و مدت فعالیت های قبل با نظر پزشک معالج تغییراتی بوجود بیاورند.

مواردی که در فعالیت های روزمره ممکن است فرد با آن مواجه شود عبارتند از:

- کمر درد

- ضعف قدرت پاها

- خستگی زودرس و کم قوتی

که در چنین مواردی نیاز به اقدامات بازتوانی ، فیزیوتراپی ، آب درمانی و رعایت بعضی از اصول است که سببب آسیب مجدد ستون فقرات نشود.

1-نشستن بیماران بعد از جراحی در دو هفته اول با استفاده از کمربند طبی در حد 15-10 دقیقه روی صندلی مناسب با تکیه گاه و ارتفاع  مناسب جهت نماز خواندن و غذا خوردن بلامانع است

2-پس از دو هفته پیاده روی قابل افزایش به 20 دقیقه 3 بار در روز با بستن کمربند و در فضای مناسب خارج از خانه می باشد.

3-پس از دو هفته نشستن قابل افزایش به 20 دقیقه روی صندلی مناسب و با بستن کمربند می باشد.

4-بالا و پایین رفتن از پله ها به آرامی و با استفاده از کمربند طبی در حد ضرورت بعد از جراحی بلامانع است.

5-جوش خوردن کامل موضع جراحی 24-18 ماه به طول می انجامد طی این مدت ممکن است دردهای مختصر موضعی وجود داشته باشد.

6-فعالیت زناشویی بعد از یکماه از جراحی در صورتیکه آمادگی روحی،جسمی وجود داشته باشد منع ندارد ولی باید از پوزیشن مناسب استفاده شود.

7-درد های سیاتیکی بعد از جراحی فروکش می کند ولی ممکن است به دلیل آرتروز زانوها یا مچ پاها یا خار پاشنه دردهایی وجود داشته باشد که ارتباطی با ستون فقرات نداشته و بایستی درمان اختصاصی آنها صورت گیرد.

8-تورم اطراف زانو ها و مچ پاها معمولا ناشی از کیست های مفصلی زانو ها و مچ پاها می باشد و ارتباطی به جراحی ستون فقرات ندارد.

9-ورم پاها بصورت دو طرفه بعد از جراحی به دلیل استفاده از کمربند طبی و آویزان بودن پاها از تخت می باشد و بایستی با اجتناب از بی حرکتی طولانی مدت موقع نشستن روی صندلی یا تخت قرار دادن پاها بالاتر از سطح قلب موقع دراز کشیدن کمک به تخلیه آب میان بافتی از پاها نمود.

10-علائمی که در صورت بروز بایستی اطلاع داده شود:

- تب بالای 38/5 درجه سانتی گراد بعد از 3 روز از جراحی با یا بدون تب و لرز و تعریق شبانه

- افزایش قرمزی و ورم محل جراحی با ترشح یا بدون ترشح

-باز شدن لبه زخم در محل بخیه شده

- درد قفسه صدری،کوتاه شدن عمق تنفس با یا بدون درد گردن و شانه ها

11-در صورت نیاز به دسترسی به پزشک در روزهای کار مطب به مطب و در سایر روزهای هفته به اورژانس بیمارستان هایی که در آن مرکز تحت جراحی قرار گرفته اید مراجعه نمایید.

دانلود مطلب به صورت pdf

تاریخ: ۱۳۹۲/۱۲/۱۰